flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

До уваги громадян !

07 квітня 2014, 15:53

 

До уваги громадян !


Інформація щодо порядку і підстав звернення до Міжгірського районного суду при реалізації виборчих прав

 

         Постановою Верховної ради України від 22.02.2014 року №757- VII було призначено на 25 травня 2014 року позачергові вибори Президента України.

 

        Постановами Верховної ради України від 15.03.2014 року №1059- VII,  №1057-VII було призначено на 25 травня 2014 позачергові вибори Міжгірського селищного голови ( Міжгірська селищна рада) та Буковецького сільського голови Буковецька сільська рада Міжгірського району).

 

        25 лютого 2014 року розпочався виборчий процес щодо підготовки та проведення позачергових виборів Президента України, а 06 квітня 2014 року – щодо підготовки та проведення позачергових виборів Міжгірського селищного голови  та Буковецького сільського голови .  

 

         Відповідно до п. 6 ч. 2 ст. 17 Кодексу адміністративного судочинства України спори пов’язані з виборчим процесом підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства.

 

        Строк подання позовної заяви у виборчому спорі, строк розгляду такої справи, строк для подання апеляційної скарги та граничний строк розгляду справи визначається згідно з особливостями, встановленими статтями 172 -179 КАС України. Ці норми є спеціальними щодо інших норм КАС України, а тому мають пріоритет під час вирішення виборчих спорів.

 

        Згідно статті 172 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій мають суб'єкти відповідного  виборчого  процесу (крім виборчої комісії), якщо таке рішення,  дія чи бездіяльність порушує виборчі права або  інтереси  щодо  участі  у виборчому процесі його особисто.

 

        Міжгірському районному суду, що діє як адміністративний суд  за місцезнаходженням відповідної комісії, підсудні виборчі спори щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності виборчих комісій,  членів цих комісій (крім тих рішень, дій чи бездіяльності, що оскаржуються до Вищого адміністративного суду України або окружних адміністративних судів). В усякому разі всі рішення, дії чи бездіяльність дільничних комісій, членів цих комісій оскаржуються до Міжгірського районного суду (далі-суд) .

 

        Слід зазначити, що суб'єкти виборчих процесів мають право на звернення до суду лише в тому виборчому процесі,  в якому вони набули свого статусу суб'єкта виборчого процесу. Крім того, слід ураховувати, що в зазначеному порядку звернутися до суду мають право особи, які мають намір реалізувати своє право на участь у виборчому процесі  або набути статусу суб'єкта виборчого процесу, у разі відмови в цьому виборчими комісіями або органами державної влади чи органами місцевого самоврядування. Якщо така відмова неоскаржена або визнана законною, то ці особи не мають права оскаржувати подальші рішення, дії та бездіяльність виборчих комісій у виборчому процесі  як суб'єкти відповідного процесу та не мають права в подальшому на подання позову в зазначеному порядку.

 

        За частиною другою ст.172 КАС України виборець, тобто кожна особа, яка має право голосу у відповідних виборах, може оскаржити рішення, дію чи бездіяльність відповідного суб'єкта, якщо таке рішення, дія чи бездіяльність порушує виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі його особисто. Це означає, зокрема, що виборець не може обґрунтувати свій позов тим, що внаслідок порушення прав кандидата, за якого він готовий віддати свій голос, обмежено право виборця вільно обирати тощо. Виборець повинен довести, що порушено саме його права та інтереси безпосередньо.  Якщо у позовній заяві виборець не зазначив яким чином відповідне рішення, дія чи бездіяльність порушує виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі його особисто, тоді суд залишає її без руху і пропонує позивачеві виправити цей недолік. У разі неусунення зазначеного недоліку у встановлений судом строк така позовна заява за правилами пункту 1 частини третьої статті 108 КАСУ повертається позивачеві.

 

        Звернення з позовною заявою щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій,  членів цих комісій можливе протягом п'яти днів з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності. Днем допущення бездіяльності є останній день встановленого законом строку, в який мало бути вчинено дію або прийнято рішення. В усякому випадку позовну заяву щодо рішень, дій чи бездіяльності, що мали місце до дня голосування, може бути подано до суду не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування. Таке обмеження встановлено виходячи з того, що якщо заяву буде подано пізніше, то суд уже не встигне своєчасно поновити права особи.

 

        Скорочений строк встановлено також для подання позовної заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці. Таку позовну заяву може бути подано до суду протягом двох днів з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності. Скорочений строк тут обумовлено тим, що від встановлення результатів голосування на виборчій дільниці залежать результати голосування в межах територіального виборчого округу, тому для своєчасного їх встановлення важливо якнайшвидше одержати всі судові рішення стосовно голосування на дільницях у межах відповідного територіального виборчого округу.

 

        Днем подання позовної заяви є день її надходження до суду - до 24-ї години цього дня. У разі незабезпечення роботи суду до зазначеної години позовну заяву, подану у зв'язку з цим наступного дня, необхідно вважати поданою у встановлений строк.

 

        Якщо позовну заяву подано несвоєчасно, тобто з пропущенням строку звернення до суду або після закінчення встановленого строку для розгляду таких спорів, суд залишає позовну заяву без розгляду (частина п'ята статті 179 КАСУ. Положення статті 100 КАСУ щодо наслідків пропущення строку звернення до суду в цих справах не застосовуються.

 

        Суд  приймає  позовну   заяву   незалежно  від  сплати  судового збору.  У  разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд  одночасно  вирішує  питання  про  стягнення  судового   збору відповідно  до  правил розподілу судових витрат,  встановлених КАС України (ч.9 ст.172 КАС України).

 

        Неприбуття у судове засідання  осіб,  які  були  належним чином повідомлені, не перешкоджає судовому розгляду (ч.12 ст.172 КАС України).

 

        Частина 2 ст. 173 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає, що адміністративні справи щодо уточнення списку виборців розглядає місцевий загальний суд як адміністративний суд за місцезнаходженням відповідної комісії .

 

        Право звернутися з адміністративним позовом про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, має кожен, хто має право голосу на відповідних виборах . Виборцю не потрібно доводити те, що цим порушуються його особисті права, тому що він може звернутися з такими вимогами відносно інших осіб. Попередній розгляд питання щодо уточнення списку виборців в адміністративному порядку не є обов'язковим.

 

        Позовна заява про уточнення списку виборців подається до суду без сплати судового збору . Позовну заяву про уточнення списку виборців може бути подано в суд не пізніш як за два дні до дня голосування (частина третя статті 173), а якщо вона подана пізніше, то суд залишає її без розгляду. Тобто якщо днем голосування є неділя, то позовна заява повинна надійти до суду не пізніше 24-ї години четверга того ж тижня.

 

        Суд вирішує адміністративні справи щодо уточнення списку виборців у дводенний строк після надходження позовної заяви, але не пізніше ніж за два дні до дня голосування, а якщо позовна заява надійшла за два дні до дня голосування, - невідкладно.

 

        Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.

 

        Постанови адміністративного суду щодо внесення змін у списки виборців виконуються негайно.

 

        Відповідачами у таких справах є виборчі комісії або органи ведення Державного реєстру виборців залежно від того, в кого з них знаходиться список виборців. Якщо уточнений список виборців переданий відповідній дільничній виборчій комісії, то вона є належним відповідачем у такій справі. Слід мати на увазі, що залежно від виборів попередні списки виборців можуть бути передані не тільки на відповідній дільничній виборчій комісії, а й окружній виборчій комісії, при зверненні до якої виборець також має право порушувати питання про неточності у списках, у тому числі  невключення, неправильне включення або виключення зі списку виборців його особисто або інших осіб.

 

        Ураховуючи швидкоплинність виборчого процесу та передачу списку виборців виборчим комісіям різного рівня, необхідно, щоб у цій категорії справ орган ведення Державного реєстру виборців та дільнична виборча комісія були відповідачами. У будь-якому разі суд при розгляді такого адміністративного позову звертається до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців із запитом щодо уточнення відомостей про виборця (ч. 3 ст. 173 КАС України). У разі відсутності таких відомостей, що повинні містити інформацію про наявність чи відсутність позивача або особи, якої стосується позов, у списку виборців, суд не може розглянути спір про включення виборця до списку, оскільки є ймовірність подвійного включення однієї особи до кількох списків виборців.

 

 

Адміністрація суду